Oletko huomannut, että Suomen Media julkaisee yhä useammin humoristisia klikkiotsikoita? Etenkin Suomen suosituimmat lehdet Iltalehti sekä Iltasanomat ovat siirtyneet entistä hauskempiin otsikoihin. Syy klikkiotsikoiden suosioon saattaa olla joko kävijöiden houkutteleminen tai se, että hyvä journalisteja on vaikea löytää. On myös mahdollista, että Suomessa tilanteet vaihtuvat niin usein ja niin äärilaidoille että niistä on helppo kirjoittaa hauskalla tavalla. Alla esimerkki Iltalehden sivuilta:
Mitä Suomen säässä on meneillään? Hämmentynyt meteorologi joutui kaivamaan talvikartat esiin: ”Ensin oli superhelle ja sen jälkeen lunta niskaan”
Kuva: Unsplash
Melkein joka päivä sitä saa ihmetellä ja jopa kauhistella, kuinka monet uutislähteinä käytetyt ja ymmärretyt sanomalehdet tekevät entistä kohauttavampia otsikoita mitä tavallisimmista asioista. Tietysti jotkut asiat ovat vain (toivon mukaan) ajattelemattomuutta tai tarkoituksella monitulkintaisia. Iltalehden artikkelissa kyseessä oli tavallinen sääilmiö, eikä mitenkään epätavallinen Pohjois-Suomessa.
Tietysti sitten löytyy paljon mielenkiintoisempia artikkeleita, kuten Lapin Kansassa julkaistu ohje makkaran valmistamisesta:
Juhannuksena on aikaa herkutella itse tehdyillä makkaroilla: tarvitset vain lihamyllyn,
kaverin ja kokeilumieltä
Kuva: Pexels
Koko artikkelin voi lukea Lapin Kansan sivuilta. Kun artikkelin lukee tarkemmin, selviää varsin nopeasti, mistä oikeasti on kyse: kaverilta pitää lainata lihamyllyä tähän makkarantekoon. Otsikko tietysti antaa ymmärtää, että kaverista lähdetään kokeilumielessä vääntämään makkaraa. Monet meistä voi pitää otsikkoa kohauttavana tai hauskana riippuen siitä, millä mielellä sattuu otsikkoa lukiessa olemaan.
Alkaa tuntua melkeinpä siltä, että valtamedia ottaa mallia komediamaailmasta. Jos lukija kuitenkin lukee jatkuvasti niin sanotusti hauskempia säätiedotteita, hän ei välttämättä uskalla edes lähteä ulos kotoaan klikkiotsikoiden takia. Etenkin kun säätiedotteet ovat olleet viime aikoina luokkaa ”Huomenna voi olla todella kuuma tai sataa lunta.” Sitä menee vähemmästäkin ihminen sekaisin, kun ei tiedä, pitäisikö pukeutua kevyesti vai ottaa mukaan sateenvarjo! Kun ulkona tapahtuu kaikkea outoa, kannattaa varmasti välillä harkita kotona pysymistä, ellei työt kutsu.
Kohauttavia klikkiotsikoita lukiessa meistä jokainen varmasti miettii maailman menoa tietokoneen äärellä. Jos otsikko ja artikkeli menevät tunteisiin, kannattaa ottaa etäisyyttä uutisiin. Aivot voi laittaa hetkeksi narikkaan katsomalla Netflixin uusimpia sarjoja, kurkkaamalla läpi netin puhutuimmat meemit tai viihdyttämällä itseään pelaamalla hetki CasinoWings-sivustolla. Kaikkien outojen klikkiotsikoiden jälkeen sitä voi olla helpottavaa, kun voi hetken ajan vain katsoa hauskoja kuvia, jännittää omaa pelaamista tai sitä, miten Stranger Thingsin kolmannella kaudella käy.
Otetaan mukaan vielä kolmas, hiukan erilainen klikkiotsikoita:
Supermiljardööri Bill Gates paljasti pahimman koskaan tekemänsä virheen – ”Sitä on matkalla täydelliseen tuhoon”
Taloussanomien artikkelissa Bill puhuu siitä, kuinka Microsoft hävisin mobiilikäyttöjärjestelmien sodan eikä ole ehdoton ykkönen ohjelmistoalalla. Samalla Bill totesi, että Microsoft joutuu ihan oikeasti kilpailemaan vähäsen. Otsikko ohjaa lukijan kuvittelemaan aivan jotain muuta kuin mitä herra Gates on itse pohtinut. Onhan täydellinen tuho kuitenkin aika kaukana siitä, maailman toiseksi rikkaimmalle ihmiselle!
Klikkiotsikot voivat herättää monenlaisia tunteita, kuten ärsytystä tai huvitusta. Jotkut meistä ovat sellaisia, jotka nimenomaan tykkäävät humoristisesta uutisoinnista ja saavat niistä toivottua viihdearvoa. Heidän kannattaakin lueskella Iltapäivälehtiä, Seiskaa sekä muita uutisia, jotka julkaisevat artikkeleita klikkiotsikoilla. Ei olisi ihme, jos lehtitalot yllättäen päättävät aloittaa ”rickrollauksen” omilla sivustoillaan. Rickrolling on verkossa alkunsa saanut huijaus, jossa pahaa- aavistamattomalle henkilölle annetaan linkki, joka väitetään vievän jollekin sivulle, mutta joka oikeasti vie katsomaan Rick Astleyn Never Gonna Give You Up -musiikkivideota (1987).
Mikäli näihin ja moniin muihin otsikoihin on uskomista, klikkiotsikot ovat tulleet jäädäkseen. Kun seuraavan kerran kohauttava tai kummallinen otsikko tulee sinua vastaan, kannattaa pysähtyä hetkeksi ja miettiä, onko otsikko monitulkintainen. Yleensä vastaus on nimittäin kyllä.