Lähde:Youtube


Nopeimmin kasvavat verkkomarkkinat

Internet on tuonut mahdollisuuksia, joista tuskin saatoimme haaveilla vielä vuosikymmen sitten. Palvelut, kauppa, koulutus, viihde ja tiedonvälitys ovat siirtyneet osittain verkkoon, missä yhä useampi niitä käyttää. Vaikka taloustilanne monilla aloilla on heikentynyt viime aikoina merkittävästi, ovat tietyt alat etenkin verkossa kasvaneet vauhdilla.

Verkkokauppa kukoistaa


Yksi tänä päivänä nopeimmin kasvavista aloista on verkkokauppa. Monissa maissa verkkokauppa on ollut arkipäivää jo vuosia, ja se yleistyy nyt vauhdilla myös Suomessa. Maailman suurimman verkkokauppamaan Kiinan verkkokauppamarkkinoiden ennustetaan kasvavan yli 70 prosenttia seuraavan viiden vuoden aikana. Toisen nettikaupan jättimaan Yhdysvaltojen odotetaan kasvattavan markkinoitaan yli 50 prosentilla. Suomen markkinoiden arvellaan kasvavan 40 prosentilla.

Vuonna 2020 tehdyn Suuri Verkkokauppa -tutkimuksen mukaan lähes 60% suomalaisista tekee ostoksia verkossa kuukausittain, ja lähes kolmannes viikoittain. Suuri osa verkossa ostoksia tekevistä arvioi ostavansa verkosta entistä enemmän tulevaisuudessa. Ostamisen helppous on verkko-ostoksien suosituin syy. Myös ilmaiset kuljetukset ja erilaiset kampanjat vetoavat kuluttajiin.

Verkossa voi ostaa mitä tahansa, mistä päin tahansa maailmaa. Yhdysvalloissa supersuosittu Amazon rantautui Ruotsiin, ja aikoo laajentaa Pohjoismaihin. Vaikka ulkomaiset megakaupat ovat vain klikkauksen päässä, suomalaiset suosivat kotimaisia verkkokauppoja etenkin niiden luotettavuuden ja laadukkaaksi koetun asiakaspalvelun takia. Verkosta ostetaan eniten vaatteita, kenkiä ja asusteita sekä elektroniikkaa ja tietotekniikkaa.

Vuoden aikana ruoan verkkokauppa on lähtenyt hurjaan nousuun, ja monet alan toimijat ovat tehneet ennätystuloksia. Yhä useampi suomalainen tilaa ruoat kotiin kuljetettuna tai noutopalveluna. Suomessa avattiin yli sata uutta ruoan verkkokauppaa vuonna 2020. Ihmiset perustelevat ruoan verkkopalvelun käyttöä sen helppoudella. Kaupasta noudetut tai kotiin toimitetut ostokset säästävät aikaa. Etenkin moni kiireinen lapsiperhe suosii palvelua.

Yhdysvalloissa ja Ruotsissa ruokakassipalvelut ovat olleet suosittuja jo vuosia. Suomalaiset ovat löytäneet ruokakassien ääreen vasta viimeisen vuoden aikana. Ruokakasseissa on mukana reseptit ja niihin tarvittavat kaikki ainekset, ja ne toimitetaan suoraan kotiovelle tilauksen perusteella. Ruokakasseissa houkuttaa niiden helppous – aivan kuten ruokien ostamisessa verkossa. Kauppaa ei tarvitse lähteä eikä seuraavien päivien ruokalistaa miettiä.

Kasinoala kasvaa kovaa vauhtia

Toinen nopeasti kasvava sektori on kasinoala. Vaikka kasinoala on vielä suhteellisen nuori, on se ottanut paikkansa verkossa, ja nettipelaaminen on suositumpaa kuin koskaan. Sekä verkossa rahapelejä pelaavien määrä että nettikasinoiden määrä on kasvanut nopeasti viime vuosina. Yhdysvalloissa Bank of American tekemän arvion mukaan urheiluvedonlyönti ja rahapelit tulevat mahdollisesti kasvamaan jopa 70 prosentilla vuoden 2021 aikana. Myös Suomessa rahapelien pelaaminen verkossa kasvaa, ja suomalaisille suunnattuja nettikasinoita tulee markkinoille tasaista tahtia.

Netticasino on virtuaalinen pelipaikka, jossa voi pelata kolikkopelejä ja klassisia pöytäpelejä kuten pokeria. Monet kasinot tarjoavat myös vedonlyöntiä, lottoa ja arpoja. Yksi nopeimmin suosiotaan lisäävä pelityyppi on livekasinot, joissa pelaaminen tapahtuu nimensä mukaisesti livenä kameran välityksellä ja pelinhoitajan johdolla. Livepelaaminen vetoaa pelaajiin sen erityisen tunnelman takia: reaaliaikainen pelaaminen tuo lisää jännitystä, ja pelaaja voi kokea istuvansa pelipöydän ääressä.

Yksi nettikasinomaailman kasvavista trendeistä on niin sanotut pikakasinot, jotka tunnetaan myös nimellä Pay N’ Play -kasinot. Pikakasinoilla ei tarvitse luoda pelitiliä, vaan tunnistautuminen tapahtuu verkkopankin kautta.

Nettikasinoiden suosio perustuu rahapelien tuomiseen kaikkien ulottuville, netin mobiililaitteiden ja tietokoneiden kautta. Nopea pelihetki oman kodin mukavuuksien äärellä tai vaikka työpaikan taukohuoneessa onnistuu näppärästi älypuhelimella. Pelaamisessa houkuttelee runsas tarjonta sekä pelaamisen helppous ja nopeus – sekä tietenkin toivo mahtavasta omalle kohdalle osuvasta jättipotista.

Kyberturvallisuus puhuttaa

Yksi vuoden 2021 suurista trendeistä ja kasvavista aloista on kyberturvallisuus. Kyberturvallisuus sai myös huomiota vuonna 2020 suurten kyberhyökkäysten tiimoilta. Muun muassa Googlen Gmail kaatui ja Vastaamo-psykoterapiakeskuksen tietoihin murtauduttiin. Tietoturvayhtiö Trend Micron laatiman raportin mukaan kyberhyökkäysten määrä kasvoi 20 prosentilla vuonna 2020. Päivittäin kyberhyökkäyksiä tapahtuu noin 30 000 ympäri maailmaa. Yleisin hyökkäys on henkilötietojen kalastelu sähköpostien kautta.

Yhdysvaltalaisen talouslehti ja mediatalo Forbesin artikkelin mukaan kyberturvallisuusmarkkinoiden ennustetaan kasvavan noin 10 prosentilla vuosittain seuraavien vuosien aikana. Etenkin etätöiden ja pilvipalveluiden käytön lisääntyminen ovat lisänneet kyberturvallisuuden kasvua. Kyberturvallisuudessa panostetaan nyt uuden sukupolven henkilöllisyyden ja käyttöoikeuksien hallintaan, viestintä- ja verkkoturvaan sekä salasanattomaan todentamiseen ja pilvipalveluihin.

Tietoverkkojen turvallisuuden varmistaminen ja suojaaminen hyökkäyksiltä vaatii paljon työtä ja resursseja sekä valtioilta että yrityksiltä. Kyberturvallisuus on varsinaista kilpajuoksua. Kun uusia suojausmenetelmiä ja ohjelmistoja kehitetään, samaa tahtia keksitään keinoja murtaa suojaukset. Käytännössä lähes kaikki toimii nykyään verkossa: viestintä, rahaliikenne, energiahuolto, liikenne, terveydenhoitojärjestelmät ja maanpuolustus. Yhteiskunnat ovat riippuvaisia saumattomasti toimivista verkkojärjestelmistä, mikä tekee kyberturvallisuudesta tämän päivän polttavan alan.

Digitaalinen markkinointí

Koska lähes kaikki palvelut ovat nykyään verkossa, on digitaalisen markkinoinnin rooli noussut tärkeään asemaan. Digitaalinen markkinointi onkin yksi nopeimmin kasvavista ja kehittyvistä aloista. Digitaalinen markkinointi, tai kotoisammin digimarkkinointi, on laaja käsite, joka kattaa internetiin liittyvän markkinoinnin. Digitaalisen markkinoinnin piiriin kuuluu muun muassa verkkosivut, hakukoneoptimointi, hakusanamainonta, sähköposti- ja mobiilimarkkinointi, mainonta sosiaalisessa mediassa ja web-analytiikka.

Monet yritykset, järjestöt ja muut toimijat palkkaavat digitaaliseen markkinointiin erikoistuvia mainostoimistoja hoitamaan verkkomarkkinoinnin, sillä se vaatii alan erinomaista tuntemista. Koska ihmiset etsivät tietoa ja palveluita pääasiassa verkossa, on toimijoiden oltava näkyvillä verkossa sekä herätettävä ihmisten huomio. Digitaalisen markkinoinnin on pysyttävä jatkuvien muutosten kelkassa, joita alalla riittää, ja juuri siksi ala on kovassa nosteessa.

 

Osallistu keskusteluun